Ben je vermoeid na eten? Vijf oorzaken op een rij

door jun 25, 2012Populair, Voeding

Vermoeid na etenVijf mogelijke factoren waardoor je je vermoeid na eten kunt voelen. Kijk zelf welke op jou van toepassing kan zijn. Varieer die gewoonte en kijk wat het effect daarvan is op je vermoeidheidssymptomen.

1. Je hebt teveel gegeten

Iedereen kent wel het gevoel dat je na het eten wat inzakt. Op zich is dat een normaal verschijnsel; mits het binnen de perken blijft.

Het komt doordat er energie nodig is voor het spijsverteringsproces dat hard aan het werk gezet wordt. Er gaat dan ook tijdelijk wat meer bloed naar je maag en andere spijsverteringsorganen. Zo is er minder bloed beschikbaar – en dus minder zuurstof – voor de andere organen zoals je spieren en je hersenen.

De meeste mensen doen het dan ook even rustig aan na het eten en laten ‘het even zakken’. Logischerwijs ga je eerst bewegen (al was het maar om voor het eten te zorgen en vroeger moesten we daar heel wat voor doen), dan eten, dan rusten.

Echte vermoeidheid na eten, zo zeer dat wel zou willen slapen, is natuurlijk erg storend. Zeker als je na je lunch nog een halve dag moet werken. Probeer dan licht verteerbaar te eten en neem bijvoorbeeld een salade met kipfilet. Vermijd de kaassoufflés, frikadellen en andere vetrijke voedingsmiddelen in de kantine.

Anti-vermoeidheidstip: Eet onbewerkt voedsel. Zo’n maaltijd die je helemaal zelf moet maken ipv iets dat je kant-en-klaar kunt pakken.

2. Je eet teveel en te vaak geraffineerde suikers

Niet iedereen kan even goed omgaan met geraffineerde suikers. De één reageert er sterker op dan de ander. Als jij hier gevoelig voor bent kun je dat merken aan schommelingen in je humeur, hartkloppingen, misselijkheid, zweten, trillen en een enorme en acute behoefte aan eten. Je hebt dan een dip in je bloedsuikerspiegel, een ‘hypo’. Zo’n dip wordt vaak veroorzaakt door een stijging eerder. Een stijging doordat er te snel suikers vrijkwamen in je bloedbaan die zorgden voor een hoog insulineniveau.

Anti-vermoeidheidstip: Stop met eten als je voor ongeveer 80% ‘vol’ zit.

Als je dit herkent probeer dan eens goed te letten op wat je eet. Het gaat niet eens om de hoeveelheid, maar om het type voedsel. Kies vezelrijk voedsel dat niet zo snel verteert wordt. De suikers komen geleidelijk vrij in je bloedbaan en je alvleesklier kan het tempo qua insulineproductie ook gemakkelijk bijbenen.

Anti-vermoeidheidstip: Eet sowieso niet teveel en te laat op de avond. Dat berooft je van een goede nachtrust, waardoor je de volgende dag weer te moe start. Begin eens met 4 uur voordat je naar bed gaat niets meer te eten of te snacken. 

3. Je hebt de gewoonte om wijn bij je eten te nemen

Van veel drank krijg je slaap, maar voor jou kan 1 glas wijn bij het eten misschien al funest zijn en verklaren waarom je vermoeid na eten bent. Probeer eens uit hoe je je voelt als je een week lang geen alcohol gebruikt.

4. Je bent overgevoelig voor iets wat je hebt gegeten

Voedselintolerantie kan de oorzaak van je vermoeidheid na eten zijn. Je lichaam reageert dan op een allergeen en dat kost energie. In een onderzoek onder 648 patiënten die last hadden van vermoeidheid na het eten rapporteerden 87% een verhoging van hun energiepeil als ze bepaalde voedingsmiddelen uit hun dieet schrapten.

Welke voedingsmiddelen dat voor jou zijn is heel persoonlijk. Waar de één zonder problemen aardbeien of brood met gluten kan eten, wordt de ander er moe van. Via een eliminatiedieet kun je erachter komen wat voor jou geldt. Je laat dan steeds een mogelijke kandidaat achterwege en noteert in je eetdagboek hoe je je voelt. Sneller kan een bloedonderzoek werken waarbij voedselspecifieke IgG-antilichamen worden gemeten.

Wanneer je intolerant bent voor heel veel voedingsmiddelen kun je die voedingsmiddelen uit je dieet schrappen, maar dan liggen tekorten op de loer. Ga daarom in elk geval samen met een therapeut op zoek naar de onderliggende oorzaak, pak die aan en probeer dan weer voorzichtig de weggelaten voedingsmiddelen te introduceren. Schrap dus niet met de bedoeling dat voor altijd te doen.

5. Je hebt gewoon te weinig geslapen

Zoals je bij oorzaak 1 al hebt gelezen gaat er tijdelijk meer bloed en energie naar je spijsverteringsorganen; dat is onder andere – er speelt nog wel wat meer – wat het lome gevoel veroorzaakt. Dit kan net het laatste duwtje zijn richting de bank als je toch al te weinig slaap hebt gekregen. Zorg dus voor een verkwikkende nachtrust zodat je basisniveau al wat hoger ligt.

Pin It on Pinterest

Share This