De relatie tussen voeding en vermoeidheid

aug 14, 2017Populair, Voeding

junkfood“Je bent wat je eet” is een veelgehoord gezegde waar een grote kern van waarheid in schuil gaat. Dit gezegde moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen. Iemand die veel wortels eet wordt echt niet oranje. Het gaat om het concept.

Iemand die gezond eet zal zich gezonder, en minder moe voelen, dan iemand die ongezond eet. Dit ongeacht of de vermoeidheidsklachten nu een medische indicatie hebben of niet. Indien je gezond eet zal je je altijd beter voelen dan wanneer je dit niet doet.

Je lichaam is een grote chemische fabriek waarin allerlei processen plaats vinden. Voor je stofwisseling, je afweersysteem en je herstel heeft je lichaam essentiële voedingsstoffen nodig. Er zijn vitamines, mineralen, aminozuren en vetzuren waar het lichaam niet zonder kan. Zonder deze essentiële voedingsstoffen kan je op verschillende gebieden klachten krijgen. Zo kan de stofwisseling traag worden en kunnen je cellen onvoldoende glucose krijgen. Dit zorgt dan weer voor vermoeidheidsklachten.

Indien je veel junkfood eet dan kan je lichaam erg belast worden met alle rommel welke het binnenkrijgt waardoor het op andere gebieden uitgeput raakt. Een veel voorkomende vorm van uitputting is door het eten van te veel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Deze geven op korte termijn wel directe energie, op langere termijn putten ze het lichaam echter uit en zorgen ze voor vermoeidheidsklachten.

Indien je veel (en vaak) toegevoegde suikers en/of geraffineerde koolhydraten eet dan zal je alvleesklier veel insuline moeten aanmaken om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Op ten duur raakt de lever minder gevoelig voor insuline en wordt insulineresistent. Hierdoor zal de alvleesklier steeds meer insuline moeten aanmaken en zal het glucose niet meer volledig uit het bloed worden opgenomen. Omdat dan niet alle cellen van glucose voorzien zijn zal je je vermoeid voelen en ontstaat er een vicieuze cirkel. Omdat je je moe voelt ga je nog meer suikers en koolhydraten eten omdat dit op korte termijn energie kan geven.

Om vermoeidheid zoveel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat je geen pieken in de bloedsuikerspiegel krijgt. Na een piek zal de bloedsuiker weer snel dalen waardoor je je vermoeid gaat voelen. En weer iets gaat eten wat snel energie geeft waarna deze cyclus zich weer zal herhalen.

Het is dus belangrijk dat de bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft. Dit kan je doen door te kiezen voor het juiste type voeding. De zogenaamde langzame koolhydraten zijn hiervoor belangrijk. Langzame koolhydraten zijn koolhydraatbronnen welke door het lichaam moeilijk te verteren zijn. Omdat het lang duurt voordat deze koolhydraatbronnen verteert zijn ontstaat er een gelijkmatige afgifte van glucose aan het bloed.

Bronnen van snelle koolhydraten (welke je dus beter niet kunt eten):

  • Gefrituurd voedsel zoals patat
  • Witte rijst
  • Pasta’s
  • Brood (met uitzondering van volkoren brood)
  • Gebakken aardappelen
  • Suiker
  • Suikerhoudende voedingsmiddelen zoals snoep, koek en gebak
  • Suikerhoudende dranken zoals frisdrank, sportdrank, melkdrankjes

Bronnen van langzame koolhydraten (welke je wel mag eten):

  • Zoete aardappel
  • Bruine rijst (zilvervlies rijst)
  • Gekookte aardappel (met mate)
  • Volkoren pasta (met mate)
  • Volkoren brood (met mate)
  • Havermout
  • Gierst
  • Quinoa
  • Groente
  • Fruit (de suikers in fruit worden langzaam opgenomen dankzij de aanwezigheid van voedingsvezels)
  • Water, koffie of groene thee

Naast koolhydraten maakt je lichaam ook gebruik van vetten en eiwitten om in zijn energie te voorzien. Het mooie van vetten en eiwitten is dat deze de bloedglucose nauwelijks beïnvloeden. Deze kan je dus eten zonder je daar zorgen over te maken.

Omega 3

Als je vetten eet dan is het belangrijk dat je voldoende omega 3 vetzuren eet. Deze ondersteunen je gezondheid en gaan je echt helpen tegen de vermoeidheid. Je vindt omega 3 vetzuren in de volgende voedingsmiddelen:

  • Vette vissoorten zoals zalm, sardientjes, haring en makreel
  • Noten zoals amandelen en walnoten
  • Avocado’s
  • Olijfolie

Eiwitten

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er zijn 22 aminozuren waarvan er 9 essentieel zijn. Deze essentiële aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en je lichaam heeft deze o.a. nodig bij voor je hormoonhuishouding en je energiehuishouding. Indien je dierlijke eiwitbronnen zoals vlees, gevogelte, zuivel en eieren eet dan hoef je je geen zorgen te maken over essentiële aminozuren. Indien je plantaardig eet dan is het raadzaam om bijvoorbeeld hennepzaad of spirulina in je eetschema op te nemen. Deze bevatten als één van de weinige plantaardige eiwitbronnen alle essentiële aminozuren.

B vitamines

B vitamines spelen een cruciale rol in je energiehuishouding en een tekort aan slechts 1 B vitamine kan er al voor zorgen dat er geen biochemische reacties meer plaats vinden welke voedsel omzetten in energie. Berucht hierbij is een tekort aan vitamine B12, wat nog weleens bij mensen die geen vlees eten voorkomt. B vitamines kan je als B-vitamine complex supplement nemen zodat je deze nooit tekort komt.

Magnesium

Magnesium is het belangrijkste mineraal voor je lichaam, het is betrokken bij meer dan 300 stofwisselingsreacties en essentieel voor je energie productie. Je kunt magnesium nemen als supplement of kiezen voor magnesiumrijke voeding (wat beter is als een supplement omdat dit beter opgenomen wordt).

Magnesiumrijke voeding:

  • Pure chocolade
  • Noten
  • Avocado
  • Peulvruchten
  • Zaden
  • Volkoren granen
  • Bananen

Indien je op dit moment ongezond eet en wilt gaan starten met gezond eten besef dan dat het doorzettingsvermogen zal kosten. Je mag namelijk niet direct resultaat verwachten. Je kunt je in de eerste dagen of zelfs eerste weken juist minder fit gaan voelen als je je eetpatroon drastisch aanpast. Dit is van tijdelijke aard, het is daarom belangrijk dat je het gezonde eten doorzet. Uiteindelijk zal je je minder moe gaan voelen.

Indien je van een ongezond eetpatroon overgaat naar een gezond eetpatroon dan kan je je moe voelen omdat je niet meer de suikers krijgt die je normaal gesproken (kortstondig) van grote hoeveelheden glucose voorzien. Deze suikerpieken hielden je normaal gesproken misschien op de been, maar je zult merken dat je je beter gaat voelen als je lichaam continue en gelijkmatig van energie wordt voorzien door langzame koolhydraten te eten. Je zult dan niet meer de dips hebben.

Pin It on Pinterest

Share This