Zijn granen gezond voor ons?

tarweIk kocht steeds volkorenbrood in plaats van wit brood en dacht daarmee dat ik de juiste keuze maakte. Maar nu blijkt dat ook volkorenbrood eigenlijk helemaal niet zo goed is. Het bevat dan wel meer vezels dan bruin brood of wit brood, maar de inhoud is nog steeds granen en hebben we die granen wel nodig? Of sterker nog… zijn die granen wel goed voor ons? De tarwe van nu is niet de tarwe van vroeger.

Volgens cardioloog Dr. William Davis is de tarwe van tegenwoordig helemaal niet goed voor ons. Sterker nog, veel mensen zullen er baat bij hebben als ze dit ingrediënt volledig uit hun voedingspatroon schrappen. Bij meer dan 2000 mensen die dat deden zag hij dat ze opbloeiden zodra ze tarwe-vrij gingen eten.

De tarwe van tegenwoordig is het resultaat van genetisch geknutsel (in Europa weliswaar minder dan in Amerika) en industriële processing. In zijn boek Wheat Belly (naar het Nederlands vertaald als ‘Broodbuik‘) beargumenteert hij ook dat tarwe de grootste bijdrage heeft geleverd aan de obesitasepidemie en het ontstaan van suikerziekte. Zijn boek stond nummer 1 op de New York Times bestsellerlijst.

Dr. William Davis benadrukt in onderstaande video ook nog eens dat een donut of cupcake ongezond is, maar een volkoren boterham net zo!

Het gaat niet per sé om gluten overigens. Als je precies wilt weten hoe het zit luister dan naar deze presentatie van Dr. William Davis. Hij legt hier uit dat het gaat om het eiwit gliadine. Een stofje dat de eetlust aanwakkert.

Uitproberen hoe jouw leven voelt zonder brood?

Veel mensen zijn intolerant voor gluten of tarwe zonder dat ze het zelf weten. Als je symptomen hebt zoals buikpijn na het eten, spastische darm, energiedips, slaperigheid, vermoeidheid na de maaltijd of vermoeidheid is het algemeen kan het geen kwaad om een tijdje lang producten met gluten en tarwe te mijden en te ervaren hoe dat voor je is.

Veel mensen weten niet wat ze in plaats van brood bij het ontbijt of lunch moeten eten. Als ontbijt kun je bijvoorbeeld roerei nemen of havermout (al stukken beter dan tarwe volgens Dr. Davis). Begin bijvoorbeeld de dag met een kom havermout op smaak gebracht met zaden, noten en vruchten. En wissel dat af met een roereitje met verse spinazie en tomaatjes. Een groene salade, salade op basis van quinoa (praktisch om mee te nemen), of gestoomde groenten zijn weer heerlijk en gezond als lunch al vergt dat wel wat meer voorbereiding want brood vinden we vaak zo handig. Het is even omschakelen en je bent het niet gewend, maar ga het maar eens proberen en hou het even vol. Snel zul je niet ander meer willen

Doe de vermoeidheidstest

Fotocredit

Pin It on Pinterest

Share This