Oorzaken van extreme vermoeidheid

jun 16, 2012Lichamelijk, Populair

Iedereen is weleens moe. Je hebt hard gewerkt of hard gesport, maar dat is niet wat ik bedoel met extreme vermoeidheid. Sommige mensen zijn weken, maanden of jaren hondsmoe; al bij het opstaan. Dat is extreem.

Toch komt vermoeidheid ook veel voor; het is een veelgehoorde klacht in de spreekkamer van de huisarts.

Lichamelijke aandoeningen

Vroege diabetes en schildklierziekte (hypothyroïdisme) zijn beide aandoeningen van het endocriene systeem die vaak geassocieerd worden met vermoeidheid.

De huisarts kan je hierop controleren.

Slaapstoornissen

Niet vooruit te brandenEen ander eenvoudig te diagnostiseren probleem is de slaapstoornis.

Geen wonder dat je moe bent als je ofwel te weinig slaapt of je slaap van slechte kwaliteit is.

Zelfs wanneer je direct in slaap valt als je in bed kruipt kun je een slaapstoornis hebben. Denk maar eens aan slaap apneu.

In het algemeen kun je stellen dat elk slaappatroon waarbij je geen 7 uur onafgebroken slaap krijgt zal leiden tot chronische vermoeidheid.

Vitaminetekorten

Een tekort aan ijzer of vitamine B12 kan leiden tot vermoeiheid. Ook is er een relatie tussen vitamine D tekort en vermoeidheid.

  • Vrouwen kunnen ijzertekort krijgen door zware menstruaties en zowel mannen als vrouwen kunnen een tekort ontwikkelen bij bloedverlies vanuit de darmen of een maagzweer bijvoorbeeld.
  • Vitamine B12 tekort is een klassieke oorzaak voor vermoeidheid en kan zich presenteren als een speciale vorm van bloedarmoede. Bij een tekort aan Intrinsic Factor kan er onvoldoende vitamine B12 geresorbeerd kan worden in de darmen. Dit kan komen door een autoimmuunziekte, maar ook door andere redenen. Vitamine B12 is nodig voor je zenuwstelsel en beenmerg.
  • Vitamine D is een vetoplosbaar vitamine. Je moet er dus niet teveel van binnenkrijgen want een teveel plas je niet gewoon weer uit. Meer is niet beter! Maar een vitamine D tekort kan weer leiden tot vermoeidheid. Om vitamine D aan te maken heb je zonlicht nodig. In de winter krijg je dus gemakkelijker een tekort. Bij alle drogisten kun je eenvoudig supplementen kopen. Vitamine D is – zeker in de winter – een goede aanvulling op je dagelijkse voedingspatroon.

Lichamelijke conditie

Een gebrek aan lichaamsbeweging is ook een oorzaak van vermoeidheid. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar niets is minder waar. Vertel iemand die oververmoeid is dat zij moet gaan sporten en zij zal je waarschijnlijk raar aankijken. Er zijn soorten vermoeidheid die je niet wegrust… Waar uitslapen niet helpt moet je ook eens hieraan denken dus. Soms geldt dat hoe meer je uitrust des te moeier je wordt. Probeer dan eens een lichte vorm van lichaamsbeweging op te starten. Ga 20 minuten wandelen, fietsen of zwemmen bijvoorbeeld. Als je na een tijdje een lichte verbetering merkt weet je dat je op de goede weg zit.

Bron: Fatigue, or why am I so freaking tired?

Pin It on Pinterest

Share This