Steeds moe wakker worden maar juist ’s avonds op je best?

jul 2, 2012Populair, Slapen

Vroeger hield Petra niet zo van slapen. Ze leek het niet nodig te hebben. Ze was zowel avondmens als ochtendmens; altijd in de weer.

Daar kwam verandering in na een whiplash. Ineens had ze meer slaap nodig. Maar vroeg naar bed gaan lukte haar niet. Juist dan kreeg ze een stoot aan energie en haar beste werk verrichte ze zo tussen 2 en 4 uur ’s nachts.

Van fit eruit springen naar elke dag moe wakker worden

Maar die extra slaap moest ergens vandaan komen. Waar ze eerst makkelijk opstond, waren die dagen voorbij. Van fit eruit springen naar steeds moe wakker worden. Wat een grote verandering! Ook nadat ze hersteld was van de whiplash bleef dat zo. Ze had wel twee wekkers nodig om op te kunnen staan en de verleiding tot snoozen kon ze ook niet weerstaan.

Petra kreeg natuurlijk allerlei adviezen toegeworpen vanuit haar omgeving. Geen koffie na 16 uur. Lees eens voordat je naar bed gaat. Niet meer achter de computer zitten vlak voordat je gaat slapen. Voor middernacht naar bed gaan. Maar ging ze eens op tijd naar bed, dan lag ze urenlang wakker.

Slaap-waak ritmestoornissen

In het boek over slaap-waak ritmestoornissen (aff.) wordt beschreven hoe het mis kan gaan als je bent afgesteld op een dag die net wat langer duurt dan in realiteit.

Zoals je wellicht weet heeft iedereen een biologische klok. Die klok regelt wanneer we wakker zijn en wanneer we ons moe gaan voelen zodat we naar bed gaan.

Zo zijn er mensen waarbij een dag niet 24 uur duurt, maar iets langer zoals bijvoorbeeld 25 uur. De planeet draait voor hen net iets te snel rondom zijn as. Zij hebben nog een extra uurtje in een dag nodig. En dat kan dus niet.

Zo verschuift elke dag hun ritme en zijn ze wellicht geneigd steeds later naar bed te gaan… en op te staan. Zo wordt het gemakkelijk tot een continu gevecht om in het ‘normale’ ritme te blijven.

Hoe herken je dit?

  • Je wilt later gaan slapen dan de rest van de wereld.
  • Je hebt geen moeite met doorslapen.
  • Je hebt veel moeite met opstaan op het gewenste ochtenduur (die vervelende wekker).
  • Je kunt gewoonweg niet in slaap komen op een zogenaamd ‘normaal’ tijdstip.

Hoe komt dit nu en wat kun je eraan doen?

Als je je hierin kunt herkennen dan lukt het niet zomaar om je aan te passen aan het gangbare maatschappelijke ritme.

Een mogelijke oorzaak hiervan is dat de informatie over licht en donker niet aankomt in de pijnappelklier. Je krijgt daardoor niet vanzelf slaap aan het einde van de avond. Normaal gesproken komt de productie van melatonine op gang als het donker wordt. Vandaar dat er ook wel melatonine-supplementen verkrijgbaar zijn om dat tekort aan te vullen. Je neemt die tabletten dan aan het einde van de avond.

Maar ja… dat is natuurlijk wel gewoon symptoombestrijding en dus voor de korte termijn. Beter ga je met een therapeut onderzoeken hoe het komt dat je niet zelf voldoende melatonine aanmaakt.

Als je eenmaal weet wat er aan de hand is weet je gelijk ook dat het geen zin heeft je toevlucht te zoeken in slaappillen om in slaap te komen en meerdere koppen koffie om weer wakker te worden.

Extra licht helpt je biologische klok om in het gewenste ritme te komen. Direct ’s ochtends naar buiten en het liefst even een fikse wandeling in de natuur. Daar knapt een mens van op. Daar wordt je door wakker. En als je goed wakker wordt, is het gemakkelijker om later ook goed te slapen. Regelmaat en in lijn leven met zon maakt het leven weer zoveel gemakkelijker.

Pin It on Pinterest

Share This