Waarom zomaar wat melatonine slikken je slaapprobleem niet oplost

door aug 16, 2019Slapen

Melatonine is vrij verkrijgbaar, maar het op de juiste manier inzetten vraagt wel om enige kennis. Te beginnen met of het probleem waarvoor je melatonine wilt gebruiken, wel een melatonineprobleem is. Want is het dat niet, dan los je uiteraard je probleem niet op maar kun je wel last hebben van ongewenste effecten.

“Melatonine is een hormoon. Het is geen eenvoudig, onschuldig stofje.”

Ysbrand van der Werf

Slaapprofessor

De vraag is niet alleen óf je het zou moeten gebruiken, maar ook hoeveel, wanneer, welke vorm, wie het vooral niet zou moeten gebruiken en wat dan wel de oplossing is voor het slaapprobleem.

“Melatonine gebruik je makkelijk verkeerd, omdat je het precies op het goede tijdstip moet innemen”, zegt slaaponderzoeker Annemarie Luik. Als je het te laat neemt, kan het meer slaperigheid veroorzaken overdag.

Annemarie Luik

Erasmus MC, NOS 16 aug'19

Ongeveer een kwart van de kinderen heeft slaapproblemen. Uit onderzoek van het Erasmus MC is gebleken dat 6 procent van de kinderen van 10 en 11 jaar wekelijks het middel gebruikt om in slaap te komen.

Annemarie Luik

Erasmus MC, NOS 23 jul'19

Melatonine vertoont een circa 24-uurs ritme

Melatonine (oftewel N-acetyl-5-methoxytryptamine) is een lichaamseigen stof. Je maakt dit slaaphormoon dus helemaal zelf. En omdat het bekend staat als “slaaphormoon” en “natuurlijk” wordt het dan te pas en te onpas gekozen als hulpmiddel om fijn in slaap te vallen.

melatonine

Melatonine vertoont een 24-uurs ritme; je circadiaans ritme. Dit hormoon wordt langzaam opgebouwd in de schemerige avonduren, bereikt een paar uur na middernacht zijn piek om dan weer geleidelijk af te nemen. Het licht van de dageraad, maar ook kunstlicht, werkt als een rem op de productie van melatonine.

Een melatonine supplement kan onmogelijk je natuurlijke melatoninepatroon vervangen. Zelfs time-released melatoninetabletten kunnen dat alleen maar bij benadering een beetje nabootsen. En zit je verkeerd, dan is melatonine ’s ochtends nog te hoog en word je geradbraakt wakker.

Zelf melatonine maken

Wil je meer weten over melatonine? Lees ‘Melatonine: Hoe maak je dit slaaphormoon?’ en ontdek:

  • Wat je lichaam nodig heeft om zelf melatonine te maken.
  • Waarom alleen melatonine niet genoeg is om te slapen.
Koffie & Cafeine

Niet elk slaapprobleem is een melatonineprobleem

Melatonine is maar één van de stoffen die een rol speelt in het orkest dat je in slaap zingt. Een slaapprobleem kan ook worden veroorzaakt door een probleem bij een andere speler.

Maar stel dat het wél helpt en je met het supplement je eigen gebrekkige melatonineproductie compenseert. Dan weet je dus ook waar je aan kunt werken in je herstel.

Melatonine slikken is niet de oplossing; je melatonineproductie herstellen wel. Zelfs met time-released melatonine krijg je nooit je ritme zoals het hoort te zijn. En melatonine is méér dan “alleen maar” een slaaphormoon. Wist je bijvoorbeeld dat het ook een belangrijk anti-oxidant is in je mitochondriën?

Melatoninesuppletie als reset bij jetlag

Melatonine is niet zozeer een slaapmiddel als wel een biologische klok-resetmiddel. Daarom wordt melatonine weleens ingezet om de symptomen van jetlag af te zwakken. Niet als je een uurtje of wat verschil hebt, maar wel wanneer je een lange vlucht over meerdere tijdzones maakt. Vooral wanneer je naar het oosten vliegt zou melatonine je kunnen helpen. De website Apotheek.nl vertelt je daar meer over.

Wanneer je de slaap niet kunt vatten kan dat ook aan andere dingen liggen dan aan een tekort aan melatonine. Ga dus niet op eigen houtje hormonen slikken. Besef ook dat een structurele oplossing voor energietekort, slaapproblemen en vermoeidheid niet in pilvorm bestaat.