Hoe slecht is teveel slaap voor je gezondheid?

door feb 17, 2020Slapen

Dat je niet te weinig moet slapen is wel bekend, maar je hoort ook weleens dat teveel slaap ook slecht is voor je gezondheid. Word je echt ongezond van te lang in je bed liggen?

Voor volwassenen zou 7 tot 8 uur slaap optimaal zijn. Minder is niet goed en meer ook niet, maar waarom eigenlijk?

Wanneer is langer slapen normaal?

Mensen die een slaapschuld hebben opgelopen, bijvoorbeeld door een nachtje doorhalen, slapen de nacht daarop meer. Niet om het 100% in te halen, maar wel meer dan normaal.

Wie grieperig is slaapt ook meer en komt misschien wel helemaal zijn bed niet uit.

Dat zijn scenario’s die ieder mens wel kent en dan is (te) lang slapen ook gewoon fysiologie. Je lijft doet wat het moet doen en herstelt dan weer.

Je slaapt om te herstellen, te repareren, op te bouwen en te reorganiseren. Terwijl je slaapt is je lijf druk bezig met allerlei processen die weer belangrijk zijn voor je functioneren overdag.

Inefficiënte slapers

Niet elke uur slaap is gelijk. Wanneer je efficiënt slaapt heb je minder uur slaap nodig. Je bent eerder ‘klaar’.

Daar tegenover staan mensen die heel veel uren in bed doorbrengen, maar tussendoor veel wakker worden en/of wanneer ze slapen een slechte kwaliteit van slaap genieten. Meer slapen of nog langer in bed blijven liggen maakt dan niet dat ze alsnog uitgerust en opgefrist aan hun dag beginnen. 

Het zit hem dus niet altijd in de kwantiteit (de hoeveelheid slaap). Is de slaapkwaliteit slecht, dan kun je dat nauwelijks compenseren met meer uren slaap.

Lig je genoeg uren in bed, maar raak je toch niet uitgerust? Probeer dan eens eerst je slaapkwaliteit te verbeteren en pas daarna de slaapkwantiteit. 

Waarom is teveel slaap niet goed?

Teveel slaap betekent dat je te lang in bed ligt, en alles met het woord je ‘te’ is niet gezond. Je bent passief, voelt je passief, gebruikt je spieren niet waardoor je lichaam ze maar gaat afbreken, je doorbloeding verslechterd en je algehele conditie gaat achteruit.

Er is onderzoek dat aantoont dat mensen die slechts 2 uur meer slaap krijgen een grotere kans zouden hebben op een beroerte of hartaanval.

Wat je je daarbij moet afvragen is:

Is slaap daar de directe oorzaak van, of – en dat lijkt toch waarschijnlijker – is er iets anders aan de hand waardoor je én meer behoefte hebt om langer te slapen én een grotere kans hebt op een beroerte of hartaanval?

Interessanter is dus om te kijken naar waarom je dan teveel zou slapen.

Waardoor slaap je teveel?

Ziekte of stress van welke aard dan ook kan ervoor zorgen dat je meer slaapt dan anders. Deels is dat normaal, want je helpt zo je herstel.

De bedoeling van herstelslaap is dat het tijdelijk is. Anders kun je niet van echt herstel spreken. En als slaap niet maakt dat je herstelt, is er een andere strategie nodig.

Aandoeningen die worden geassocieerd met verhoogde slaapbehoefte zijn onder andere: chronische ontstekingen, slaapapneu, hartfalen, depressie en obesitas. Ook bepaalde (sederende) medicijnen kunnen maken dat je meer slaapt.

Wanneer je voor langere tijd langer slaapt dan je gewend was en niet uitgerust wakker wordt is dat een symptoom. Op zich is veel slaap op zichzelf niet ongezond, maar is het eerder een teken dat er iets aan de hand is en kan het niet oplossen daarvan uiteindelijk tot grote gezondheidsklachten leiden. Iets om uit te zoeken dus, zodat je het op tijd kunt oplossen. 

Pin It on Pinterest

Share This