verkoeling zoekenVoel je je vermoeid door de hitte? Strompel je energieloos van schaduwplek naar schaduwplek en eet je je haast suf aan verkoelende ijsjes? Je bent niet alleen… het zweet gutst ook hier van mijn lichaam terwijl ik dit artikel schrijf en ik merk dat alles vertraagd.

In Nederland zijn we qua weer niet veel gewend. Siberische koude en temperaturen boven de 40 graden zijn ons vreemd. Juist dat maakt dat we er maar moeilijk mee om kunnen gaan. Is het dan eindelijk zomers weer – met een aantal zomerse dagen op een rij en een hitterecord op de loer – dan weten we niet waar we het moeten zoeken.

Veel mensen krijgen last van de hitte als het buiten langdurig warmer is dan 25 graden Celcius. Vooral als je al kwetsbaar bent krijg je snel last van vermoeidheid, concentratieproblemen of benauwdheid.

Pas je tempo aan en neem je rust

In landen waarin hoge temperaturen meer algemeen zijn weten ze het beter en daar kunnen we van afkijken:

  1. Neem een siësta! Begin extra vroeg op je werk (nu het zo vroeg licht is valt het je wellicht gemakkelijker om ook vroeg op te staan, mij in elk geval wel) en trek je op het heetst van de dag terug om te ontspannen. Je hoeft niet per se te gaan slapen; gewoon lekker even niets doen is genoeg. Zo kun je tenminste nog van de zomer genieten. Als het heetst van de dag voorbij is hervat je je werk weer.
  2. Doe alles langzaam! Voel wat je lichaam je probeert te vertellen en pas je aan. Sneller bewegen dan nodig is creëert warmte en dus is slenteren nu juist de oplossing. In warme landen zie je vaak de toeristen een heuvel op marcheren, terwijl de locals dat stapje voor stapje doen. En niet voor niets. Je komt er zo ook wel en het kost je veel minder energie.

Zorg dat je genoeg drinkt

Je lichaam zal proberen de overtollige hitte kwijt te raken door meer te gaan zweten. Doordat het vocht verdampt verkoelt je lichaam. Je moet dat vocht echter wel aanvullen anders raak je gedehydreerd en voel je je extra moe.
[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Dehydratie leidt tot vermoeidheid dus drink op tijd een glas  water[/social_quote]
Wanneer je te weinig drinkt, daalt je bloedvolume en moet je lichaam harder werken. Je hart moet harder en sneller kloppen om zuurstof rond te pompen, je spieren raken vermoeid en je concentratievermogen daalt waardoor alles nog meer moeite kost.

Wat er in je lichaam gebeurd als je onvoldoende drinkt zie je in deze Engelstalige video:

Signalen dat je gedehydreerd raakt zijn: je hebt een droge tong, bent snel geïrriteerd, verward, weinig of donkere urine, lage bloeddruk, je huid springt niet direct terug [zie test in bovenstaande video] en je hebt een versnelde hartslag en ademhaling.

Zorg voor verkoeling

Blijf zoveel mogelijk uit de zon. Draag als je de straat op gaat een hoed of petje. Het scheelt enorm veel wanneer je je hoofd beschermd. Zorg dat je je boodschappen doet wanneer het wat koeler is dus het liefst vroeg in de ochtend.

Hou je huis koel. De hoge temperaturen ’s nachts maken dat je niet goed uitrust. Zorg daarom dat in elk geval je slaapkamer lekker koel is. Houdt bijvoorbeeld de overgordijnen ook overdag gesloten om de zon buiten te houden. Je kunt voordat je gaat slapen de airconditioning, als je die hebt, even aanzetten om de kamer te koelen. Je kunt je (slaap)kamer ook gemakkelijk verkoelen met een gewone ventilator. Vries wat literflessen water in en plaats deze flessen in een waterdicht bakje voor de ventilator. De luchtstroom wordt zo extra koel. Doe dit een half uur voordat je naar bed gaat en douche zelf lekker even met lauw water af voordat je erin stapt.

Hopelijk komt je met deze tips deze warme dagen goed door. In elk geval hebben we nu eindelijk echt die zomer waar we die gure donkere wintermaanden zo naar uitkeken :-).

Doe de vermoeidheidstest

Pin It on Pinterest

Share This