Als tips niet helpen: Slapeloosheid als chronische ziekte

okt 17, 2017Slapen

Slapeloosheid is een echte ziekte

We kunnen allemaal weleens een nachtje niet slapen, maar veel mensen hebben echt chronische slapeloosheid. Het is dan goed bedoeld, maar uiteindelijk wel vervelend om steeds die standaard tips te krijgen, zoals ‘drink een beker melk voor je gaat slapen’ of ‘je moet je gewoon ontspannen en je ogen dicht doen’. Prof. dr. Eus van Someren weet er alles van. Hij is onderzoeker bij de Hersenstichting en werd geïnterviewd door de NOS over slapeloosheid als stoornis. Je kunt de video waar dit artikel op is gebaseerd hier bekijken.

Wanneer is slapeloosheid een chronische aandoening?

Chronische slapeloosheid kenmerkt zich door het volgende:
  1. Je hebt dan minstens 3 nachten per week moeite met inslapen, doorslapen of je wordt vroeger wakker dan je wilt (en terug in slaap vallen wil niet lukken).
  2. Je hebt overdag last van je slaaptekort.
  3. Dit duurt al langer dan 3 maanden terwijl de omstandigheden om te slapen goed zijn (en je dus niets in de weg staat).

Slapeloosheid is een wetenschappelijk raadsel

Er lijkt ook een genetische component in het spel te zijn en de risico-genen voor slapeloosheid zijn in in kaart gebracht. Vrouwen hebben meer last van slapeloosheid dan mannen. Dat begint al op jonge leeftijd (14-17 jaar), dus is niet een kwestie van vrouwen in de overgang die slaapproblemen hebben/krijgen. De risicogenen kunnen verschillen tussen man en vrouw. Qua behandeling wordt ook door Eus van Someren genoemd dat slaappillen niet je beste keuze zijn. Beter is cognitieve gedragsbehandeling voor slapeloosheid. Een deel daarvan kan handig via internet, dus je hoeft er de deur niet voor uit. Dit werkt beter dan de appjes op je telefoon die zouden helpen bij de aanpak van een slaapprobleem.
Lees ook: “Cognitieve gedragstherapie beter dan slaappillen“.
Het beste simpele advies dat Eus van Someren kan geven aan probleemslapers is: Zet de wekker op een vaste tijd ’s ochtends. Doe dat altijd, dus ook in het weekend en na een slechte nacht. Niet geheel toevallig is dat ook het advies dat je in het vorige artikel kunt lezen waarin ik je vertelde over het beroemde slaapboek (aff.) van prof. Matthew Walker. Hij voegde daar nog aan toe om ook een wekker te zetten als sein dat het tijd is om te gaan slapen. Regelmaat voor Rust dus.

Wil je meedoen aan slaaponderzoek?

Lijdt jij aan slapeloosheid en wil je meedoen aan onderzoek hiernaar? Meld je dan anoniem aan bij het Nederlands Slaap Register. Dit is een initiatief van de onderzoeksgroep Slaap en Cognitie van het Nederlands Herseninstituut en de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Pin It on Pinterest

Share This