Energieke powernap vervangt het suffe dutje

jun 9, 2012Slapen

powernap op het werkEen powernap kan enorm verkwikkend werken tegen de beruchte middagdip, maar er zijn een aantal zaken waar je dan op moet letten. Zo moet je niet te lang slapen, want dan wordt je juist weer duf.

Neem als je het nodig hebt een powernap, of meerdere per dag, van 10 tot 30 minuten. Een meditatiesessie kan een powernap vervangen dus dat is ook een goed idee. Je komt even tot rust in de hectiek van de dag, kunt beter relativeren en krijgt weer energie om door te gaan.

Je hoeft dus niet per sé te slapen. Ontspanningsoefeningen werken ook prima.

Een powernap – en dat is toch een beter woord dan ‘dutje’ zeg nu zelf – past in ons natuurlijk bioritme. In de loop van de dag en nacht zien we daarin ups en downs. Natuurlijk is de grootste dip ’s nachts wanneer we slapen, althans voor wie geluk heeft, maar ook midden in de dag (zo na het middaguur) komt er een tweede kleinere dip. Een siësta is dus niet alleen weggelegd voor de Spanjaarden, maar lijkt ingebakken te zijn bij elk mens.

Een dutje… oh sorry, powernap natuurlijk, heeft effect vanaf 10 minuten. Dat zou al voldoende kunnen zijn. Minder dus niet! Even wegdommelen bij een vergadering gaat je dus niet helpen aan meer energie.

Een powernap vervangt de extra koffie die je nu misschien geneigd bent te drinken. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Pin It on Pinterest

Share This