De wetenschap achter dutjes (en waarom ze zo goed voor je zijn)

mrt 23, 2016Slapen

lekker duttenMensen zijn eigenlijk vrij aparte dieren. We denken dat we 8 uur aan één stuk door moeten slapen en dan het dan goed moet zijn. Het ideale slaappatroon. Zo moet het.

Maar is dat wel zo?

Zie je hoe andere zoogdieren het aanpakken? Hoe een hond elk rustig moment even pakt om te dutten? Hoe een kat mooi eventjes gebruik maakt van die zonnestraal om zich te laten verwarmen. Hoe efficiënt!

Waarom doen wij dat niet eigenlijk? En dan ook net zo onbekommerd zonder enig schuldgevoel. 85% van alle zoogdieren doet het.

Misschien doe je ze wel… dutjes. Dan is het goed. Of misschien heb je ze niet nodig… ook goed!

Maar mocht je snakken naar dutjes, dromen van siësta’s en verlangen naar een time-out midden op de dag lees dan even verder. Wat ik namelijk tegenkwam is wetenschappelijk bewijs dat we pauzes mogen moeten nemen, niet zo maar een pauze, maar echt dutten om op te laden.

Veel mensen voelen zich alsof ze continu te weinig slaap krijgen.

Heb jij dat ook?

Dutjes kunnen dan een uitkomst zijn.

Voordelen van dutjes doen

Een dutje doen is niet lui. Het juist heel erg verstandig. Sterker nog… je wordt er slimmer van. Hieronder nog een aantal voordelen van powernapjes:

  • Dutjes compenseren je slaaptekort.
  • Dutjes verbeteren je stemming en gaan vermoeide gevoelens tegen.
  • Dutjes verbeteren je leervermogen, probleemoplossend vermogen en geheugen.

Verander je leven: doe een dutje!

Dr. Sara Mednick is onderzoeker bij het Salk Instituut en een autoriteit op het gebied van dutjes. Ze schreef er dan ook een boek over met de titel “Take a Nap! Change Your Life!”. Een praktisch boek op een wetenschappelijke fundering waarmee je je vermoeidheid te lijf kunt gaan.

Met dit boek in je hand kun je zeggen: “Nee, sorry baas.. ik MOET echt NU een dutje doen.” Je gaat niet zomaar wat dutten, maar juist heel verantwoordelijk bewust en verstandig dutten met een plan.

Hoe cool is dat? Hieronder zie je de TED Talk van Dr. Sara Mednick: 

En Sara staat niet alleen. NASA toonde via een baanbrekend onderzoek ook al aan dat mensen die een dutje mochten doen qua alertheid en reactietijd veel beter scoorden dan de niet-dutters. Een gepland dutje is dus erg verstandig als je werk doet wat veel vraagt van je concentratievermogen en waarbij je maar beter geen fouten kunt maken [bron].

Tips voor effectieve dutjes

  • Doe je dutje vroeg in de middag; het liefst tussen 13:00 en 16:00 uur. Want zou je het te laat op de dag doen dan val je misschien ’s avonds weer moeilijker meer in slaap. Heb je wel behoefte aan een laat dutje en val je ook ’s avonds weer goed in slaap dan heb je het kennelijk nodig. Geef toe aan je lichaam. Luister en let ook op of je je na het dutje fitter voelt. Er is een verschil tussen moe en lui. 😉
  • Dut niet te lang en een half uur is al te lang. Slaap je te lang dan is het moeilijker om daarna weer echt wakker te worden. Een echte powernap duurt maar 10 tot 20 minuten (zet een alarm). Probeer voor jezelf uit hoe lang voor jou het beste is. Een dutje van 6 minuten zou al genoeg zijn om je geheugen te verbeteren.
  • Heb je echt meer nodig dan een dutje omdat je een nacht hebt gemist? Kijk dan of je tijd hebt voor een hele slaapcyclus en dut een volle 90 minuten.
  • Ben je wel moe, maar kun je niet slapen? Download dan eens een mindfulness app op je smartphone en selecteer een ontspanningsoefening van 20 minuten. Fijne apps zijn Buddhify (niet gratis, Engelstalig, maar wel heel fijn) en Mindfulness (gratis Nederlandstalige app van VGZ en ook goed). Je vindt deze in de App Store voor iPhone. Heb je een Android telefoon kijk dan even in de Playstore wat ze aan mindfulness apps hebben. Ik weet zeker dat je ze vindt als je zoekt.
Welterusten voor straks en slaap lekker!
Tot slot nog een tip die helpt bij het dutten: een slaapmasker.

Slaap je in een ruimte zonder verduisterende gordijnen dan kan een slaapmasker je geweldig helpen. Zelf kies ik voor comfort en functionaliteit. Kies een donker masker van zachte stof met een lichte opbolling (3D) zodat je nog vrijelijk met je ogen kunt knipperen zonder het masker te voelen. Let ook op of het verstelbaar is met klittenband, want die slaapmaskers van een paar euro hebben vaak een elastiekje en zitten meestal veel te strak.

 

Pin It on Pinterest

Share This