Chiazaadjes in potChiazaad is een superfood dat nog relatief onbekend is in Nederland, maar in de Mexicaanse keuken wordt het al jarenlang volop gebruikt als voedingsingrediënt en in voedzame drankjes.

Het gebruik gaat heel ver terug tot de Azteken die de plant (Salvia hispanica) al teelden voor het zaad.

Pas in 2009 keurde de Europese Unie chiazaad goed als een novel food en daarmee veilig voor consumptie. Je kunt het vergelijken met sesamzaad of lijnzaad, wat ook eetbare zaden zijn.

Waarom chiazaden gezond zijn

Chiazaadjes in glas water

  • Chiazaadjes zijn rijk aan vitaminen en mineralen die belangrijk zijn bij de energiehuishouding.
  • Chiazaadjes bestaan uit meer dan 20% eiwit.
  • Chiazaadjes hebben meer essentiële omega-3 vetzuren dan elk ander plantaardig voedsel. Ze bevatten ook omega-6 in de juiste verhouding.
  • Chiazaadjes bevatten meer calcium dan melk.
  • Chiazaadjes zijn zo rijk aan antioxidanten dat ze lang houdbaar zijn.
  • Chiazaadjes zijn rijk aan voedingsvezels.

Chiazaadjes kunnen meer dan 12 keer hun gewicht in water opnemen. Als je ze 10 minuten in water (maar dat kan ook thee, een smoothie of yoghurt zijn) vormt zich een geleilaagje om elk zaadje heen. Hoe langer je het laat weken, bijvoorbeeld 30-45 minuten, hoe papperiger het wordt. Ik laat ze een minuut of 15 tot 20 weken.

In je maag ontstaat dit geleilaagje dus ook als chiazaadjes eet. Dat vermindert het hongergevoel en helpt bij het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel.

Hoe gebruik je chiazaad?

Je kunt de zaadjes over je salade strooien, over een schaaltje yoghurt, door de soep of gewoon voor een crunchy effect over je boterham met pindakaas. De zaadjes zijn goed verteerbaar dus je hoeft ze niet eerst fijn te malen.

Wat ook kan is dat je een powerdrankje maakt waarbij je een eetlepel chiazaad laat verdikken in een glas water of thee bijvoorbeeld. Na een kwartiertje drink je de geleiachtige vloeistof op. Het smaakt neutraal dus werkt alleen verdikkend op de vloeistof. Gebruik 1 tot 3 eetlepels chiazaad per dag voor een optimaal effect.

Met de chiagel die ontstaat na weken kun je ook toetjes maken.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Tip: Week #chiazaadjes 10-20 minuten zodat de gezonde goodies vrijkomen.[/social_quote]

Helpt chiazaad als je meer energie wilt krijgen?

Volgens de overlevering kon een Azteekse krijger een hele dag vooruit. Het geeft niet alleen directe energie maar ook uithoudingsvermogen. Je leest er meer over in het boek ‘The magic of Chia: Revival of an ancient wonder food’ waarin je ook bijna 100 recepten vindt met chiazaadjes (ook voor kinderen).

Voor een goede energiehuishouding zijn alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen nodig op het juiste moment in de juiste hoeveelheden. Je kunt natuurlijk niet alleen op chiazaden leven. Zie ze als een hele gezonde aanvulling op je dagelijkse maaltijden.

Ik ben er zelf ook mee begonnen. Eerst gesprenkeld over mijn ontbijt, maar nu ook grotere hoeveelheden in een glas water. Ik laat het dan ongeveer een kwartier staan en drink het achter elkaar op. Gaf eerst een wat onwennig gevoel in mijn mond, maar het is volkomen neutraal van smaak. Een soort verdikt water dus. Door een smoothie is het vast lekkerder, dus dat ga ik ook nog proberen [update: inmiddels gedaan en het was lekker; door havermoutpap kan ik je ook aanbevelen].

Doe de vermoeidheidstest

Pin It on Pinterest

Share This