Cognitieve gedragstherapie beter dan slaappillen?

door mei 7, 2016Slapen

Voor een paar dagen slaappillen slikken is zo erg nog niet, maar je moet er niet afhankelijk van worden. En de verslavende werking van slaappillen is nu net het grootste nadeel van deze ‘oplossing’. Voor je het weet kun je niet meer zonder.

Waarom slaappillen geen goede oplossing zijn

Je valt dan misschien wel in slaap met zo’n slaappil, maar de kwaliteit van die slaap verschilt wel van een normale slaap.

“Als je de nacht door moet komen op een slaappil, dan heeft dat een directe invloed op je REM-slaap. Zowel kwalitatief als kwantitatief. De indrukken van de dag worden dan niet meer (volledig) verwerkt, waardoor je werkgeheugen steeds voller en voller komt te zitten. Ondanks het feit dat je denkt dat je lekker geslapen hebt, wordt je suf wakker en heb je vreselijk veel moeite om op gang te komen. ” — Robert Jan Hendriks, OptimaleGezondheid.com

Een oplossing voor de lange termijn bieden deze pillen dus niet. Daarbij komt dat een slaappil alleen afdwingt dat je in slaap valt. De oorzaak van waarom je niet in slaap kunt vallen zonder farmacologisch hulpje wordt niet aangepakt.

Cognitieve gedragstherapie bij slaapproblemen

Op 3 mei 2016 publiceerde Annals of Internal Medicine een artikel over Cognitieve Gedragstherapie, Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia of CBT-I, bij chronische slaapproblemen. Deze aanpak lijkt de voorkeur te hebben.

Het duurt weliswaar wat langer voordat je effect ziet, maar je krijgt je lichaam wel weer op een natuurlijke manier in sluimerstand. Je geniet dan van een kwalitatief goede slaap, met de normale REM-slaap die ervoor zorgt dat je werkgeheugen wordt geleegd en je weer uitgerust wakker wordt.

“CBT-I requires more active patient engagement than taking medication, thus patients need ongoing instruction and support. Patient education should emphasize that CBT-I involves learning new approaches to thoughts and behaviors that affect sleep, that persistent effort is critical, and that symptoms may initially worsen before sleep improves. Once CBT-I is prescribed, patients need regular follow-up, particularly early in treatment. Support and encouragement to continue, despite initial adversity, can be the difference between CBT-I success and failure.” — Roger Kathol et al, Annals of Internal Medicine

Na 6 tot 8 CBT-I sessies is circa driekwart van de patiënten geholpen. Hun chronische slapeloosheid is dan opgelost of op zijn minst minder geworden. En dat zonder pillen en dus zonder bijwerkingen.

“It is frustrating that an intervention as effective as CBT-I is difficult for many patients to access. The current method of health care reimbursement for behavioral health services necessitates that most CBT-I professionals practice in settings that are segregated from medical providers. As a result, few behavioral health practitioners have acquired the specialized sleep medicine training to deliver evidence-based CBT-I.” — Roger Kathol et al, Annals of Internal Medicine

Pin It on Pinterest

Share This