Perfectionisme en faalangst

jun 15, 2012Mentaal

Perfectionisme hangt vaak samen met faalangst en nog een aantal andere negatieve bijverschijnselen.

Perfectionisme is zwaar voor jezelf en je omgeving

Als iets nooit goed genoeg is ben je ook nooit tevreden over je werk en over jezelf. Zo is perfectionisme een bron van minderwaardigheidsgevoelens.

Je hebt het gevoel dat je continu jezelf moet bewijzen om er te mogen zijn.

Elke dag weer je plek verdienen, terwijl… je verdient die plek al puur omdat je leeft. Omdat jij jij bent!

Perfectionisme

Perfectionisme en faalangst leiden keer op keer tot teleurstellingen, waardoor depressieve gevoelens en uitzichtloosheid een kans krijgen zich vast te bijten in je leven.

Het put je uit en als perfectionisme niet de oorzaak is van je vermoeidheidsklachten, dan zal het zeker een factor zijn in het vergroten of in stand houden daarvan.

Kortom… hoe mooi het ook klinkt om alles perfect te willen doen, het is niet gezond voor je. En ook niet voor je omgeving, want meestal is het zo dat perfectionisten – die hoge eisen stellen aan zichzelf – ook hoge eisen stellen aan hun omgeving.

Wordt je bewust van je gedachten

Probeer eens te bespeuren wat je gedachten zijn terwijl je met een activiteit bezig bent. Zit je jezelf op te jutten of juist vermanend toe te spreken. Wees je bewust van dat innerlijke stemmetje, want het heeft het niet altijd het beste met je voor. Als je je eerst bewust wordt van je gedachten erover kun je die gedachten gaan vervangen door positieve gedachten.

Bijvoorbeeld de gedachte ‘Er klopt helemaal niets van’, kun je vervangen door de gedachte ‘Niet alles is verkeerd. Sommige dingen kloppen wel en andere kunnen beter’.

Geef jezelf elke dag een paar krullen

Als je de dag afsluit heb ik hier wat huiswerk voor je. Maak een lijstje van ALLES dat goed is gedaan die dag. Hoe triviaal het misschien ook lijkt. Perfectionisten gaan vaak voorbij aan de dingen die goed gaan. Alsof dat allemaal maar normaal en vanzelfsprekend is. Je mist zo ook de beloning en de positieve gevoelens die daarbij horen.

Dus al onthoud je maar één ding van dit artikel, laat het dan dit zijn: sta elke dag stil bij de positieve resultaten die je die dag hebt bereikt.

Pin It on Pinterest

Share This