Over lachtherapie en lachyoga

jun 10, 2012 | Mentaal

We weten allemaal dat lachen gezond is, maar geldt dat ook als je lacht zonder reden? Er zijn verschillende aanwijzingen dat dat inderdaad het geval is.

Je kunt wachten op een reden om te lachen, maar je kunt ook gewoon gaan beginnen met lachen. Het maakt niet uit dus dan kun je maar beter beginnen.

Lachen is gezond

Als je lacht vermindert stress, omdat alle lichaamsmechanismen zich ontspannen. Je kunt dus letterlijk je stress weglachen. Je lichaam krijgt dan beter de kans zich te herstellen van vermoeidheid. Maak er een gewoonte van om elke dag te lachen.

De voordelen van lachen op een rijtje:

  • Lachen ontspant je spieren.
  • Lachen verlaagt het niveau van stresshormonen in je lichaam.
  • Lachen helpt je immuunsysteem waardoor je weerstand tegen infecties verbetert.
  • Lachen leidt tot de aanmaak van het gelukshormoon endorfine dat ook pijnstillend werkt.
  • Lachen leidt tot de aanmaak van serotonine en dopamine waardoor depressie vermindert.
  • Lachen is goed voor je longen.
  • Lachen maakt je aantrekkelijk.

Wat is lachtherapie?

Lachtherapie is een meditatievorm afkomstig uit India (zie ook lachyoga). De therapie gaat er vanuit dat je zonder reden lacht en dat kan dus wel even wennen zijn en raar overkomen. Je moet je echt proberen eraan over te geven zodat je de positieve effecten ervan kunt ervaren.

Meestal wordt een lachtherapiesessie in drie fasen ingedeeld:

  1. Eerst wordt ervoor gezorgd dat je lichamelijk ontspannen bent via ademhalings- en rekoefeningen.
  2. Daarna start het eigenlijke lachen. Eerst rustig aan met een glimlach tot je uiteindelijk het met je hele lichaam uitschatert en er buikpijn van zou kunnen krijgen.
  3. Daarna wordt je weer stil en bewust van je omgeving en het effect op je lichaam.

Wat is lachyoga?

Lachyoga (Hasya Yoga) werd in 1995 geïntroduceerd door de Indiase cardioloog dr. Madan Kataria. Hij combineerde Oosterse wijsheden uit de yogaleer met wetenschappelijke inzichten. In de basis is lachyoga gewoon lachen zonder reden en je doet het in een groep. Het lachen van de ander werkt aanstekelijk en zo wordt het gemakkelijker om ook te lachen. Lachen is niet het doel op zich. Er wordt ook gewerkt met ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, meditaties, dans en meditatie of mindfulness.

Onderschat de enorme kracht van lachen niet. Je hoeft niet direct naar een lachtherapie of lachyoga sessie, maar je kunt wel thuis al voorzichtig starten met lachmeditatie of lachoefeningen. Begin klein. Glimlach op verschillende momenten op de dag. Plooi je gezicht in een voorzichtige glimlach als je alleen bent en ervaar het effect.

Pin It on Pinterest

Share This