Autorijden en tips bij vermoeidheid achter het stuur
Volgens autoverzekeraar AllSecur speelt vermoeidheid van de bestuurder – in dit geval een slaaprijder genoemd – een rol bij 10% tot 15% van de ernstige verkeersongevallen. Andere bronnen noemen cijfers tot zelfs 44% van alle verkeersongelukken.
Exacte cijfers zijn moeilijk te vinden omdat er niet altijd op een consistente manier naar wordt gevraagd en bestuurders het na een ongeluk ook eerder zullen ontkennen.
Als je weet dat dus minimaal 1 van elke 10 ongelukken had kunnen voorkomen is het belangrijk dat je alert bent op de signalen. Probeer vermoeidheid bij het autorijden allereerst te voorkomen.
Hoe voorkom je vermoeidheid bij het autorijden?
Een aantal tips:
- Zorg dat je uitgerust bent als je de auto instapt.
- Zet de autostoel in een actieve positie zodat je niet teveel onderuit hangt en voorkom ook dat je benen volledig gestrekt zijn.
- Zorg voor een bijrijder. Je kunt dan onderweg kletsen en – als de ander ook een rijbewijs heeft – om beurten rijden.
- Let op het binnenklimaat van de auto en zet de verwarming niet te hoog. Zorg voor frisse lucht!
- Tafel niet te zwaar voordat je gaat rijden. Een lichte maaltijd is beter.
- Vermijd alcohol. Grote hoeveelheden mogen natuurlijk niet, maar van 1 of 2 glazen rode wijn kun je je ook al slaperig gaan voelen. Het beste is daarom om helemaal geen alcohol te drinken als je moet rijden.
- Zorg dat je weet welke medicatie je slikt en of deze invloed hebben op je reactievermogen. Bij sommige medicijnen mag je namelijk geen auto besturen.
- Pauzeer minstens een kwartier per 2 uur, maar vaker mag natuurlijk ook. Stap even uit de auto en strek de benen.
- Zet de radio aan (wissel regelmatig van kanaal), zing mee of voer een gezellig (telefoon)gesprek.
- Probeer voor het donker invalt op de plaats van bestemming zijn. Ga niet harder rijden, maar vertrek eerder 😉
- Zet de cruise-control als je die hebt uit zodat je zelf meer betrokken bent bij het rijden.
- Voorkom vermoeide ogen en draag een goede zonnebril of RoadView-bril als je bij fel licht of felle luchten moet rijden. Kijk actief naar de weg en de omgeving en zorg dat je niet gaat staren.
- Moeite met focussen: veel knipperen en zware oogleden.
- Dagdromen: gedachten die vrijelijk vloeien.
- Ineens ben je ergens en realiseer je je dat je de laatste (kilo)meters niet bewust hebt meegemaakt.
- Je mist een afslag of realiseert je te laat dat het verkeerslicht op rood staat.
- Gapen en in de ogen wrijven.
- Knikkebollen.
- Links of rechts over de witte streep rijden.
- Bumperkleven.
- Een geïrriteerd gevoel.
Vermoeidheidsassistent in de auto
Gezien de bijdrage van vermoeidheid aan het aantal auto-ongelukken worden moderne auto’s steeds vaker uitgerust met allerlei technische snufjes die de kans op ongelukken moeten verminderen.
Om er een aantal te noemen:
Lane Assist
Hierbij wordt de auto uitgerust met een camera die de belijning op het wegdek herkent. Zolang je geen richting aangeeft blijft de auto zelf tussen de lijnen rijden. In bepaalde automerken kun je dit laten inbouwen bij bestelling, maar er zijn ook lane assist systemen die eenvoudig achteraf in elk model personenauto, camper, bus of vrachtwagen gemonteerd kunnen worden.
Front Assist
Wanneer de afstand tot je voorligger tot onder een kritische waarde daalt (je bent aan het bumperkleven bijvoorbeeld, bewust of onbewust), klinkt een waarschuwingssignaal.
Vermoeidheidsherkenning
Dit systeem analyseert je stuurgedrag en herkent wanneer je tekenen van vermoeidheid gaat vertonen. Je krijgt dan een visueel signaal (een plaatje van een kop koffie verschijnt op het dashboard) en er klinkt een geluidssignaal als advies om een korte (koffie)pauze te nemen.
Toch moe bij het autorijden?
Als je merkt dat de vermoeidheid genadeloos toeslaat – en je geen andere chauffeur in de auto hebt zitten – zul je je auto aan de kant moeten zetten. Neem een powernap op een parkeerplaats en hervat de reis weer. Ben je erg moe of moet je nog ver zoek dan desnoods een hotel op. Riskeer in elk geval geen aanrijding!
Energietekort kan zich verschillend uiten
Lees meer over moeheid en energietekort
Pas op met PEM! Over inspanningsintolerantie
Mensen met Post-Exertional Malaise (PEM) zijn niet gewoon moe, ze zijn ook niet lui en het laatste dat ze nodig hebben is een spreekwoordelijke ‘schop onder de kont’. We hebben het hier over een fenomeen dat bij mensen die er zelf geen last van hebben vaak onbekend is.
Aandacht voor nieuw post-viraal syndroom: Long-COVID
Waar de één geen symptomen heeft bij een coronabesmetting en de ander er goed ziek van wordt, zijn er ook mensen die niet heel ziek worden (of in elk geval niet zo erg dat een ziekenhuisopname geïndiceerd is), maar wel lang ziek blijven: Long-Covid.
Vermoeidheid door bloedsuikerproblemen
Zowel hypoglycemie (te lage bloedsuikerwaarde) als hyperglycemie (te hoge bloedsuikerwaarde) kan leiden tot energietekort en een scala aan gezondheidsklachten veroorzaken. Hoe eerder je dit oplost, des te gemakkelijker dat gaat.
Is vermoeidheid een beschermingsmechanisme?
Vermoeidheid een beschermingsmechanisme? Hoe dan? Waarom kun je niet vrijelijk energie uitgeven zoals je zou willen en moet je steeds weer heel spaarzaam beslissen wat je elke dag kunt doen? Wat is daar nou het nut van?
Waarom vermoeidheid levensgevaarlijk is (en niet alleen in het verkeer)
Niet alleen is vermoeidheid supervervelend. Berooft het je van de dingen die je had willen doen, maar het is ook echt gevaarlijk. Op een indirecte manier.
Lichamelijke oorzaken van chronische vermoeidheid
Vermoeid zijn we allemaal wel eens en als we dan rust nemen is het allemaal weer opgelost. Maar wat als de vermoeidheid chronisch is en je niet opknapt van een nachtje slapen? Wat kan het dan allemaal zijn? Allerlei lichamelijke ziekten kunnen vermoeidheid als symptoom hebben.